loading...
سایت روستای ورکش
رسانه موسیقی Popkids.Ir
http://8pic.ir/images/9ei0zxz6vc9f57r8zeyp.gif

آخرین ارسال های انجمن
سید محمد سادات رسول بازدید : 684 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

 

1x1.trans جاذبه های گردشگری طالقان

معرفی طالقان:

طالقان منطقه ييلاقي در ميان كوه هاي برفگير البرز، از غرب كندوان، تا 40 كيلومتري شرق قزوين گسترده شده است. يکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می باشد که در 130 كيلومتري شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوين محدود می گردد.

طالقان در دره بزرگي در ميان كوههاي البرز قرار دارد. طالقان منطقه اي متشكل از حدود 80 روستاي كوهستاني است كه طول جغرافيايي آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود 80 كيلومتر و عرض جغرافيايي آن حدود 15 كيلومتر است و حدود 1300 كيلومتر مساحت دارد. طول شرقي آن 50 دقيقه و عرض شمالي آن 36 درجه و 12 دقيقه است. زبان مردم طالقان فارسي و لهجه تاتي است.

مهمترين رودخانه طالقان، طالقان رود مي باشد كه از حاشيه جنوبي شهر مي گذرد و به شاهرود مي ريزد. فاصله روستا تا شهرك 7 كيلومتر و ارتفاع آن از سطح دريا 1840 متر مي باشد. ناحيه طالقان در دامنه جنوبي ارتفاعات البرز و رشته كوه ديگري از البرز كه با فاصله متوسط 6 كيلومتر از آن به موازاتش از شرق به غرب امتداد دارد واقع شده است. در ناحيه شمال قلل و گردنه هايي طالقان را از مازندران و قزوين جدا مي كند. ارتفاعات جنوبي طالقان اين منطقه را از دشت جدا نموده است.

در حد فاصل ميان دو رشته كوه، رودخانه شاهرود از شرق به غرب جريان دارد. دره شاهرود، رود طالقان و رود آبهاي دامنه البرز را به سفيد رود مي رسانند. دره و رودخانه شاهرود كوههاي ميان دره چالوس و سفيد رود را از شرق به غرب شكافته و آن را به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم كرده اند. رودخانه شاهرود اصلي ترين عامل مايه حيات زندگي و اجتماع را در طالقان رقم زده است.

يكي از مهمترين عوامل جذاب منطقه طالقان شرايط آب وهوايي و فضاي سبز باغات و رودخانه و چشمه هاي جاري است. طالقان رود در 11 كيلومتري غرب روستاي شهرك به رودخانه هاي اندج و الموت ملحق شده ورودخانه شاهرود راتشكيل مي دهند. شاهرود رگ حياتي اين منطقه از كوهپايه هاي شرقي آغاز و با طولي نزديك به 105 كيلومتر به غرب مي رود. اين شريان آبي بيش از 15 رودخانه كوچك و بزرگ منطقه را كه از چشمه سارها و برف آبها سرچشمه مي گيرند و همراه خود تا سفيد رود مي برد تا با آبهاي قزل اوزن آميخته و راهي دريا شود.

دره طالقان نيز به سان خط الرأس هايش زيبا و محسور كننده است. دشتهاي پهناور و آباديهاي سرسبز و زيبا كه در پس دره ها از اسفاران تا پراچان را پوشانده اند جلوه و شكوهي خاصي دارند. طالقان دره اي تاريخي و مذهبي است روستاهاي زيباي طالقان در دامنه هاي جنوبي و شمالي در ارتفاع 1400 تا 2600 متري از سطح دريا در امتداد رودخانه و كنار چشمه سارها پراكنده شده اند. 

طالقان دره ايست كه از «گردنه عسلك (در شرق) تا گردنه انگه (درغرب )» تقريباً 42 كيلومتر بوده و حداكثر عرض طالقان از «گردنه دوزخ دره واقع در جنوب تا گردنه مالخالي واقع در شمال» طالقان حدود 20 كيلومتر مي باشد. شهر طالقان از به هم پيوستن چهار منطقه به نام هاي شهرك، گلينك، كولج و پرده سر تشكيل شده است كه شهرك به عنوان هسته اصلي آن است و شهر طالقان، گاه شهرك هم ناميده مي شود.

براي رسيدن به طالقان از جاده اتوبان كرج و وارد شدن به جاده سمت راست آن از شهرهاي كرج، هشتگرد، آبيك گذشته و 4 كيلومتر بعد از آبيك، به جاده انحرافي و اختصاصي طالقان مي رسيد پس از رد شدن از زياران و طي مسافت 28 كيلومتر از كناره اتوبان برفراز گردنه ابراهيم آباد، به طرف شمال حركت مي بايست نمود تا وارد دره طالقان شده و به شهرك طالقان مي رسيم. پس از رسيدن به پست نيروي انتظامي مستقر در مسير لار و جاده آسفالته فرعي شده و به سوي غرب كم كم ارتفاع را كم كرده و با عبور از آباديهاي سنگ بن و كمپ سر به كماكان و سپس به كناره نيلگون درياچه سد طالقان مي رسيم. و به سمت روستاي حسنجون كه در 5 كيلومتري شهرك مركز طالقان واقع شده است حركت مي نمائيم زيرا مسير صعود به شاه البرز از اين روستا و عبور از باغ ها و در امتداد رودخانه امكان پذير است.

روستاي حسنجون روستايي ييلاقي با باغات ميوه است كه از اين مكان شاه البرز به خوبي با گردني برافراشته به سمت چپ و در جهت شمالي پيداست كه جريان رودخانه از كنار آن مي گذرد. دره حسنجون به سمت شمال گسترده شده و دره اي خوش آب و هوا است و داراي ارتفاع حدود 1935 متر از سطحدريا مي باشد. روستاي سيد آباد حسنجون از روستاهاي آباد و پر رونق طالقان است. درفاصله 150 متري ضلع شمال غرب امامزاده قاضي مي رسد كه داراي قدمت حدود قرن پنجم ميباشد كه در اثر كاهش آب به مرور تخليه و به محل جديد يعني كنار روستاي حسنجون منتقلشده است.

برای مشاهده ادامه جزئیات به ادامه مطلب بروید...



سید محمد سادات رسول بازدید : 102 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

شاخه اصلی این رود از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می گیرد و پس از دریافت بیش از 15 رود بزرگ و کوچک از جمله((دیزان))و((کرکبود))،در دره طالقان به سمت غرب جریان می یابد.در سال1385 سد مخزنی چند منظوره طالقان بر روی این رود احداث شد.

توضیح بیشتر:

طالقان رود، رودخانه مهم شهر طالقان است که از کوه های کندوان و کهار بزرگ در شمال تهران سرچشمه گرفته و با جهت شرق بهطالقان-رود غرب، پس از عبور از حاشیه جنوبی شهر طالقان و ۱۱ کیلومتری غرب روستای شهرک به رودخانه های اندج و الموت می پیوندد و در نتیجه پیوستن این رودها به طالقان رود، رودخانه پرآب شاهرود به وجود می آید.
بالاخره، رودخانه شاهرود با ادامه مسیر در دره شاهرود به رودخانه سفید رود در منجیل می ریزد. طول رودخانه طالقان، حدود ۱۸۰ کیلومتر است که از شاخه های مهمی چون: علی زان، خسبان و الموت رود از کوه های تخت سلیمان سرچشمه می گیرد.
پوشش گیاهی و درختی: آویشن، برنجاسف، بومادران، تره کوهی، ریواس، جوشیر، شنگ،صعلب، کاسنی، گون، گل های شقایق، درخت بادام کوهی، بید، چنار، زرشک، زالزالک، زیتون، سیب، گردو، گلابی، گیلاس.
گونه جانوری: بز کوهی، خرس، خرگوش، روباه، سمور، شغال، کفتار، گراز، گرگ.
گونه پرندگان: زاغچه، دم جنبانک، شاهین، عقاب، قوش، کبک دری، کرکس.
آبزیان: ماهی زردپر، ماهی سفید رودخانه ای، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی کپور.


 

سید محمد سادات رسول بازدید : 223 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)

تاریخچه

منبع:سایت طالقان


مدنیت طالقان به دوران قبل از میلاد مسیح می رسد. شواهد تاریخی اثبات می کند که مدنیت در بعضی بخشهای طالقان به بیش از 4 هزار سال پیش می رسد.
احتمالات تاریخ باستان گواه این مطلب است که طالقان تابع تاریخ قوم مارد بوده و یا دست کم از حوادث تاریخی مذهبی و اجتماعی مردم این منطقه به دور نبوده است. اولین کسی که طالقان را از قلمرو آمردها دانسته آقای محمد علی گلریز در کتاب مینودر (باب الجنه) بوده است.
از گواهی نویسندگان کلاسیک درباره زیستگاه آمردها بر می آید که ایشان میان کادوسیها و تپورها یعنی در بخشهای کنونی آمل، نوشهر، طالقان و رودبار الموت می زیسته اند. همینطور استنتاج ها و یافتن قرینه ها و اشارات جغرافیایی و نژادی نشان می دهد، طالقان در زمان ایران باستان جزئی از سرزمین ماردها بوده است.
واژه «مرد» که در گات ها (اوستا) به صورت مرت در فرس هخامنشی مرتیه در پهلوی هرتوم و در فارسی مردم آمده است، صفتی است به معنای درگذشتن، نیست شدنی که از ریشه مر (Mar) می باشد که در فرس هخامنشی به معنی مردن و در پهلوی مورتن است.
هرودت در شرح طوایف پارسی می نویسد:
” پارسی ها به شش طایفه شهری و ده نشین و چهار طایفه چادرنشین تقسیم شده اند شش طایفه اولی عبارتند از: پاسارگادیان، مرفیان، ماسپیان، پانتالیان، دروسیان، گرمانیان و مردها یکی از چهار طایفه دوم هستند.”
چنانکه از نوشته های مورخان و دانشمندان دوره های پیش از میلاد برمی آید مرزهای چهارگانه سزمین گروه مردها بدین گونه بوده است از خاور به مرز ورگانا (استان گرگان) و بخشی به پارت از شمال به دره یا در اکسیپن (کاسو – کاساک – کازاک قزاقهای قفقازیه کنونی بازماندگان این نژادند) به هر حال آنچه در این میان موردنظر ماست در صحت آن اطمینان داریم وجود قومی به نام آمارد در جنوب غربی دریای مازندران است همینطور رودخانه سفید رود کنونی را جغرافی نگاران باختری به نام قبیله آماردها، آمردیوس نام برده اند.
مردمان مردی دارای کارگاههای دستی خانگی بوده اند که به کمک و دستیاری آن پوشاک و خوراک و ابزارآلات و ساز و برگهای خانگی – جنگی و کشاورزی و فرآورده های دیگر برای خود تهیه می نمودند لباس آمردها از پوست بز و کلیچه (نیم تنه با آستین) کوتاهی که خودشان آن را سبززن می گفتند تهیه می شده است تیرو کمانی داشتند از چوب خیزران که در زمینشان می روئید تیرها را در دست چپ و کمان را به شانه می نهادند و شمشیری به خود آویزان می کردند سپر و نیزه و خنجر کوچکی داشتند که خنجر با با بندی مانند بند شمشیر به خود می آویختند اسلحه گروه آمردها عبارت بود از سپر و نیزه کوچک، حربه برنده ای داشتند که مانند قمه بود و پابندی مثل شیشه که آن را حمایل می انداختند.
از گفته تاریخ نگاران چنین استنباط می شود که قبل از حمله اسکندر به مردها در 331 سال قبل از میلاد کسی به منطقه تحت سیطره آنها هجوم نیاورده بود بعد از حمله اسکندر نیز آنها مستقل بودند دیو دور سی سی لی از مورخان یونانی شرحی کامل از چگونگی حمله اسکندر به ماردها بیان می کند پیرنیا نیز گزیده ای در باب چگونگی حمله اسکندر به ماردها بیان کرده است درباره خوی و احوال آماردها گواهی هایی از مورخان باختری برای ما مانده است. مثلاً ژوستن آنان را نیرومند و شجاع خوانده آریان می گوید که آماردها مردی بودند بی بضاعت ولی در کشیدن بار فقر و قحطی دلیر.
کنت کورث نیز در این مورد می نویسد پس از آنکه اسکندر پارس را غارت و شهرهای زیادی را ویران ساخت داخل ولایت ماردها شد این قوم از مردمان دارای اخلاق و آداب خاصی بودند آنها مردمانی زحمتکش و دلیر بودند که اسکندر تنها و با تهدید به آتش زدن تمامی جنگلها موفق به شکست آنها گردید.
با ورود اسلام مناطق آماردها اهمیت و رونق پیدا می کند در حالیکه نام و آوازه آماردی در طی دوره ساسانیان محو و جای خود را به دیلم و دیلمیان می دهد.
با توجه و شواهد و قرائن تقریباً می توان اقوام کنونی طالقان را بازمانده قوم مارد دانست حال آنکه اظهارنظر قاطع در این مورد ممکن نیست

سید محمد سادات رسول بازدید : 139 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)

ییلاق طالقان

ییلاق طالقان، از جمله جاذبه های گردشگری اطراف شهر تهران است. این شهر میان کوه های برف گیر البرز قرار از غرب ارتفاعات کندوان تا 40 کیلومتری شرق قزوین ادامه دارد.

طالقان 1


طبیعت طالقان به عنوان مهمترین جاذبه منطقه برای گردشگران به شمار می رود و سالانه افراد بسیاری را بسوی خود جذب می کند. دلیل سرسبزی و طبیعت زیبای آن نیز رودخانه شاهرود است که مایه زندگی باغ ها و زمین های منطقه طالقان به شمار می رود. رودخانه شاهرود کوه هاي ميان دره چالوس و سفيد رود را از شرق به غرب شکافته و آن را به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم کرده است.

برای مشاهده ادامه توضیحات به ادامه مطلب بروید..

سید محمد سادات رسول بازدید : 98 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)

طالقان 3

جاذبه های این شهر تاریخی فقط کوه و رودخانه نیست، غارهایی همچون مرغ بند در ناريان، كله سنگ در دنبليد ،خلي زر در وركش و غارهاي بزج و بادامستان نیز در این منطقه وجود دارند که برای گردشگران بسیار جالب و هیجان انگیز است.



غار بزج -  در روستاي بزج منطقه طالقان واقع شده است. در گذشته ها از این غار به عنوان پناهگاه استفاده مي‌ شده است. در حال حاضر آثاري از كارهاي دستي و محل دروازه و ديده ‌باني و همچنين نشيمنگاه در آن مشاهده مي‌شود. طول غار بزج 25متر است.

غار كله‌سنگ - در كوه کله سنگ و در نزديكي قريه سوهان و روستای آرتون واقع شده است. دهانه این غار بسيار تنگ است. پس از ورود در غار، دهانه چاهي به عمق 4 متر نمودار مي ‌شود. برای بازدید از داخل آن  باید به كمك طناب از آن پايين رفت و در آنجا محوطه بزرگي ديده مي‌شود كه تعداد زيادي اسكلت انسان روي هم انباشته شده است.
دخمه باستاني خلي‌زر - در مزرعه‌اي به همين نام در روستاي «وركش» واقع شده است و داراي اتاق و محل نشيمن است.

سید محمد سادات رسول بازدید : 131 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)

( بنظر بنده منطقه طالقان تکه ای از بهشت خداوند بر روی زمین می باشد ) با مردمانی خونگرم و مهمان نواز .اگر قبول دارید یه صلوات به روح تمامی رفتگان و شهدای طالقان بفرستیم .

عکس هایی واقعا زیبا از دریاچه طالقان
 

 

عکس هایی واقعا زیبا از دریاچه طالقان
برای مشاهده ادامه تصاویر به ادامه مطلب بروید...
سید محمد سادات رسول بازدید : 129 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

 

جاذبه های طالقان

 

طبیعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترین جاذبه های منطقه ، گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می کند. قله استوار شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر در بلندترین نقطه مرز طالقان و الموت و قله هایی همچون سات ، بام ، ناز ، کهار ، زرینه کوه ، لشکرک ، و کلوان با ارتفاع بین ۳۴۰۰ تا ۴۲۰۰ متر به همراه غارهایی مانند  مرغ بند در ناریان ، کله سنگ در دنبلید ، خلی زر در ورکش و غارهای بزج و بادامستان و نیز آبشارهای سفیدآب در غرب شاه البرز ، شل بن در غرب بزج ، تره نو در جزینان و آبشارهای آسکان سوهان و کرکبود ، مجموعه ای متنوع و کامل را برای دوستداران طبیعت فراهم آورده اند . نزدیکی به ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان و نیز وجود چند مسیر راهپیمایی کم نظیر که طالقان را به سواحل دریای خزر مربوط میکند بر جذابیتهای طبیعی منطقه افزوده اند . 
منزل آیت الله طالقانی ، مبارز سیاسی معاصر در کلبرد و یادمان درویش عبدالمجید طالقانی در مهران ، از آثار دیدنی تاریخی فرهنگی طالقان به شمار می آیند .

از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان – برجای مانده از آسیب های طبیعی- میتوان به برخی قلعه ها ، امام زاده ها ، مقابر حمام ها و آسیاب های آبی اشاره نمود : ارژنگ قلعه در میناوند در بالای قله کوه قلادوش ، قلعه منصور و قلعه کیقباد در شمال هرنج ، قلعه دختر در گنه ده ، قلعه پراچان و قلعه فاتیس ، امام زاده هارون در جوستان ، شاه محمد حنیفه در کرکبود ، امام زاده زکریا در میراش ، امازاده ابراهیم در تکیه ناوه و نیز امام زاده های روستاهای سیدآباد ، اورازان ، کش ، کشه رود ، کلاه رود ، اسفاران ، خجیره ، بقعه میر در وشته و مقابر پیران در میزان ، مهران ، گنه ده و آوانگ ، بقایای آسیابهای آبی در برخی از روستاها و نیز آثار نهر بزرگ انتقال آب از طالقان به قزوین در امتداد قله های رشته کوههای جنوبی طالقان بسیار دیدنی هستند.

 

جاذبه های فرهنگی طالقان:امامزاده های طالقان:

بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم علی 
آن حضرت از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.بقعه ایشان در محوطه اى در منطقه سرسبز و مشجر در روستاى تکیه ناوه طالقان در فاصله ۵۵ کیلومترى شهرستان کرج واقع شده است . قدمت بقعه به عصر صفویه باز مى گردد .این بقعه داراى ضریحى چوبى مربوط به ۲۰۰ سال قبل بوده که یک ضریح فلزى نیز به آن ضمیه شده است .بنای امامزاده داراى گنبدى مخروطى شکل است و اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است.پوشش داخلى گنبد سفید کارى و ازاره آن از سنگ است .در این بقعه زائر سرایى جهت رفاه زائرین احداث شده است

بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم 
وی از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .این امامزاده در مرکز روستای کشرود طالقان در منطقه اى کوهستانى با درختان انبوه و کهنسال واقع شده است .بناى آن منفرد وفاقد الحاقات است . این بنا فاقد گلدسته است ولی داراى گنبدى مخروطى مطابق با وضعیت معمارى منطقه است که مورد مرمت وباز سازى نیز قرار گرفته است .همچین گورستانى پیرامون امامزاده وجود دارد .این امامزاده داراى امکانات اولیه رفاهى و آب و برق نیز هست.مرمت این بناى تاریخى به قرن هفتم یا هشتم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزاده زکریا
نسب ایشان به امام موسى کاظم (ع) مى رسد. امامزاده در منطقه ای کوهستانى در جنوب روستاى میراش در ۱۱ کیلومترى غرب شهرک (مرکز طالقان )و در محوطه اى حدود ۴۰۰۰ متر مربع واقع شده است .این بقعه داراى ضریح چوبى است که ارزش تاریخى دارد .گنبد آن مطابق معمارى محلى رک (مخروطی)و فاقد گلدسته است . جنب بقعه مسجدى احداث گردیده که فضاى سبز مناسبى نیز به آن اضافه شده است .این بقعه جزو آثار تاریخى به شمار مى آید و مربوط به هفتم یا هشتم هجرى است

بقعه متبرکه امامزاده سید علاءالدین
وی از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .بقعه امامزاده اورازان مدفن سید علاء الدین (ع) برادر سید ضیاءالدین است که در روستاى خچیره مدفون است .ظاهرا پس از تعقیب این دو برادر توسط خوارج ،آن دو از یکدیگر جدا شده و سید ضیاء الدین به روستاى خچیره وسید علاء الدین به اورازان رفته و در این مکان مدفون شده اند .بنا فاقد الحاقات جانبى و گلدسته است و قبرستانى در بخشى از محوطه امامزاده قرار دارد .

بقعه متبرکه امامزاده سید ضیاء الدین
او از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .این بقعه در منطقه کوهستانی روستاى خچیره طالقان در فاصله ۵۰۰ مترى ضلع جنوبى رودخانه شاهرود و میان دو کوه که منظره اى بسیار زیبا را تداعى مى کند قرار گرفته است.او در زمان حیات خود به عنوان فردى با ایمان و با تقوا شهرت داشته است .بناى این امامزاده فاقد گلدسته و داراى گنبد است و کتابخانه اى کوچک ،وضو خانه و ۳ زائر سرا دارد.همچنین کف سراسر امامزاده موزائیک و بالاى آن گچ کارى شده است .قدمت اولیه بنا به قرون هفتم وهشتم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزاده مهراب
امامزاده مهراب یا مسعود (ع)از نوادگان امام موسى بن جعفر (ع) است .این بقعه که در منطقه کوهستانى روستاىکشرود طالقان واقع گردیده فاقد گلدسته و گنبد است .مسجد چهارده معصوم ضمیمه این بقعه شده است.این امامزاده داراى ایوان اصلى و شبستان است و قدمت اولیه آن به قرن دهم ویازدهم هجرى باز مى گردد.گورستان عمومى پیرامون آن قرارد دارد .بقعه دارای فضاى سبز مناسب است.

بقعه متبرکه امامزادگان موسى وسلیم
این امامزادگان یکى موسى از اعقاب امام محمد تقى (ع) و دیگری سلیم از احفاد امام جعفر صادق (ع) است.این بقعه در روستاى آسفاران و در منطقه کوهستانى طالقان در محوطه اى حدود ۳۰۰۰ متر با زیر بنای ۱۰۰ متر مربع واقع شده است .بناى اولیه بقعه متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجرى و حرم آن داراى ضریحى چوبى است و گنبد آن اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است .جنب بقعه مسجدى احداث گردیده و داخل حرم مرمت و سفید کارى شده است .پیرامون بقعه را قبرستان عمومى با انبوه درختان تنومند و بلند در بر گرفته است .بنا فاقد الحاقات جانبى است ولى از امکانات اولیه و آب و برق برخوردار است .

بقعه متبرکه امامزاده میر سعید
این بقعه متعلق به قاضى میر سعید بن سید علاالدین الحسینى از نوادگان امام محمد باقر (ع) است.این بقعه در یکى از زیباترین مناطق کوهستانى طالقان در ضلع غربى روستاى حسنجون و سید آباد و در حدود ۲۰ کیلو متری طالقان که بسیار سر سبز و خوش آب و هواست واقع شده است.این امامزاده فاقد گلدسته،داراى گنبد و همچنین سنگ قبرى است که طبق نوشته روى آن ،ایشان در سال ۹۲۶ هجرى قمرى مى زیسته است.بنا با مساحتی حدود ۱۲۰ متر مربع فاقد الحاقات جانبى است و در بخشى از محوطه گورستان عمومى قرار گرفته است .ساختمان امامزاده داراى تسهیلات اولیه و آب و برق است .تاریخ اولیه بنا به قرن نهم و دهم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزادگان محمد باقر وسید اسماعیل
وی از نوادگان حضرت موسى کاظم (ع) است .این بقعه در روستای جزینان طالقان واقع شده است .بقعه داراى زیر بنایى حدود ۱۰۰ متر ،گنبدى گلى و رک و فاقد گلدسته و دیگر الحاقات جانبى و ضریح آن چوبى است . این امامزاده جزو آثار به ثبت رسیده است و قبرستانى عمومى در بخشى از محوطه آن قرار دارد .ساختمان امامزاده داراى امکانات اولیه و آب و برق است .

بقعه متبرکه امامزاده هارون
امامزاده هارون بن موسى جعفر (ع) ششمین فرزند امام هفتم (ع) است .در شرح حال ایشان آمده که در سال ۱۶۰ هجرى در مدینه متولد شده و در سال ۲۱۱ هجرى دار فانى را وداع گفته و در روستاى جوستان طالقان مدفون گردیده است .بقعه در ۱۰۰۰ محوطه اى حدود متر که پیرامون آن را درختان کهنسال بلند فرا گرفته واقع شده است .این بقعه داراى امکانات رفاهى و کتابخانه اى مجهز و زائر سراست.و هم اکنون در حال مرمت و باز سازى . است

بقعه متبرکه امامزاده یوسف
وی یکى از فرزندان امام موسى کاظم (ع) به شمار مى رود .بنای بقعه ایشان در منطقه اى کوهستانى در روستاىوشته طالقان که به بادامستان نیز معروف است ، در فاصله ۱۴۴ کیلومترى شهر کرج واقع گردیده و پیرامون آن را درختان بادام فرا گرفته است .از نظر معمارى ،این بنا منفرد و بدون الحاقات و فاقد ضریح و گلدسته است .قدمت بقعه به دوره صفویه باز می گردد . گنبد آن مخروطى یا رک و با کاشیهاى متاخر آبى رنگ کاشیکاری شده است  .اخیرا این بقعه مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.

بقعه متبرکه امامزاده های طاهر و مطهر:

این دو امامزاده متبرکه در روستای ورکش واقع در میان طالقان هستند!که هیچ اقدامی به ساخت امامزاده نشده است!!

بنده اطلاعات کافی از این دو عزیز را ندارم ولی باز هم چیزهایی گفته شده که بدین شرح است:

1-در زمان قدیم فردی وقتی برای گرفتن وضو به کنار رودخانه می رفته دو ستاره نورانی را مشاهده می کند از زمین به آسمان میرفتند!!

2-در زمان قدیم چراغی نفتی یا همان زنبوری در آن مکان مقدس وجود داشت که هیچ وقت خاموش نمی شد،حتی در بدترین وضعیت آب و هوایی!!

3-سنگی قرمز(بسیار سرخ)در آن مکان قرار داشت که پس از سهل انگاری بعضی افراد و ساخت بنا در آن مکان مدفون شده است!!

4-یکی از اهالی محل خواب این دو عزیز را در این مکان(مدرسه امروزی ورکش)دیده است!!

5-جالب توجه است که آیت الله طالقانی زمین آن مکان و اطراف آن را از قبل خریداری کرده بود تا بلکه امامزاده در آنجا احداث شود!!

ولی به کی بگوییم!!!کو گوش شنوا!!!!!!!!!

سید محمد سادات رسول بازدید : 801 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (1)

نقشه های موجود در کتابخانه

۱- نقشه مرجع طالقان در گوگل ارث 

در این نقشه که توسط مدیریت سایت کرود تدوین شده است سعی شده است همه نکات مهم جغرافیایی طالقان  با دقت منظور گردد. در این نقشه روستاها، آثار باستانی،  کوه ها، رودها و بسیاری چیزهای دیگر تفکیک شده است تا بررسی و جستجوی آن ها آسان باشد. این نقشه برای کوهنوردان بسیار مناسب می باشد. برای استفاده از این نقشه شما نیاز به نصب گوگل ارث Google Earth دارید.

۴- نقشه محل روستاهای طالقان

در این نقشه ساده  محل روستا های طالقان بر روی عکس ماهواره ای گوگل ارث مشخص گردد.

سید محمد سادات رسول بازدید : 103 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

1-ابصار  Absar
2- آسکان Asekan
3- اورازان Ovrazan
4- پراچان Parachan
5- جوستان Joestan
6- حصیران Hasiran
7- خچیره Khochireh
8- خودکاوند Khodkavand
9- خیکان Khikan
10- دراپی Darapei
11- دهدر Dahdar
12- دیزان Dizan
13- سفچ خانی Sefeehkhani
14- کرکبود Karkabovd
15- کولین Qvien
16- گته ده Gatehdeh
17- گراب Garab
18- گلیرد Giliard
19- 
گوران Govran
20- لمبران Lambaran
21- مرجان Marjan
22- منگولان Mangelan
23- مهران Mehran
24- ناریان Narian
25- نساء علیا Nesaolia
26- نویز Naviz
27- هشان Hashan


سید محمد سادات رسول بازدید : 152 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

1- آرتون Artoun
2- 
اردکان Ardakan
3- 
آرموت تکیه (شامل آرموت و تکیه آرموت) Armouttekieh
4- 
آوانک Avanak
5- 
باریکان Barikan
6- 
بزج Bozaj
7- 
پردسر Pordesar
8- 
جزن jazan
9- 
جزینان (گزینان) Jazinan
10- 
حسنجون (شامل سید آباد و حسنجون) Hasanjoun
11- 
خسبان Khosban
12- 
دنبلید Donbolid
13- 
زیدشت Zidasht
14 – 
سگران Sogran
15 – 
سگران چال Sogran chal
16- 
شهرک Shahrak
17- فشندک Fashandak
18- 
کرود Karovd
19- 
کلندر Kolandar
20 
کولج Kovlaj
21- 
گلینک Gelinak
22 – 
میراش Mirash
23-میناوند Minavand
24- 
نویزک Novizak
25- 
ورکش Varkash
26- 
وشته Veshteh
27- 
هرنج Haranj

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از عملکرد و مطالب ما راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 408
  • بازدید کلی : 50,514