loading...
سایت روستای ورکش
رسانه موسیقی Popkids.Ir
http://8pic.ir/images/9ei0zxz6vc9f57r8zeyp.gif

آخرین ارسال های انجمن
سید محمد سادات رسول بازدید : 129 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

 

جاذبه های طالقان

 

طبیعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترین جاذبه های منطقه ، گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می کند. قله استوار شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر در بلندترین نقطه مرز طالقان و الموت و قله هایی همچون سات ، بام ، ناز ، کهار ، زرینه کوه ، لشکرک ، و کلوان با ارتفاع بین ۳۴۰۰ تا ۴۲۰۰ متر به همراه غارهایی مانند  مرغ بند در ناریان ، کله سنگ در دنبلید ، خلی زر در ورکش و غارهای بزج و بادامستان و نیز آبشارهای سفیدآب در غرب شاه البرز ، شل بن در غرب بزج ، تره نو در جزینان و آبشارهای آسکان سوهان و کرکبود ، مجموعه ای متنوع و کامل را برای دوستداران طبیعت فراهم آورده اند . نزدیکی به ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان و نیز وجود چند مسیر راهپیمایی کم نظیر که طالقان را به سواحل دریای خزر مربوط میکند بر جذابیتهای طبیعی منطقه افزوده اند . 
منزل آیت الله طالقانی ، مبارز سیاسی معاصر در کلبرد و یادمان درویش عبدالمجید طالقانی در مهران ، از آثار دیدنی تاریخی فرهنگی طالقان به شمار می آیند .

از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان – برجای مانده از آسیب های طبیعی- میتوان به برخی قلعه ها ، امام زاده ها ، مقابر حمام ها و آسیاب های آبی اشاره نمود : ارژنگ قلعه در میناوند در بالای قله کوه قلادوش ، قلعه منصور و قلعه کیقباد در شمال هرنج ، قلعه دختر در گنه ده ، قلعه پراچان و قلعه فاتیس ، امام زاده هارون در جوستان ، شاه محمد حنیفه در کرکبود ، امام زاده زکریا در میراش ، امازاده ابراهیم در تکیه ناوه و نیز امام زاده های روستاهای سیدآباد ، اورازان ، کش ، کشه رود ، کلاه رود ، اسفاران ، خجیره ، بقعه میر در وشته و مقابر پیران در میزان ، مهران ، گنه ده و آوانگ ، بقایای آسیابهای آبی در برخی از روستاها و نیز آثار نهر بزرگ انتقال آب از طالقان به قزوین در امتداد قله های رشته کوههای جنوبی طالقان بسیار دیدنی هستند.

 

جاذبه های فرهنگی طالقان:امامزاده های طالقان:

بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم علی 
آن حضرت از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.بقعه ایشان در محوطه اى در منطقه سرسبز و مشجر در روستاى تکیه ناوه طالقان در فاصله ۵۵ کیلومترى شهرستان کرج واقع شده است . قدمت بقعه به عصر صفویه باز مى گردد .این بقعه داراى ضریحى چوبى مربوط به ۲۰۰ سال قبل بوده که یک ضریح فلزى نیز به آن ضمیه شده است .بنای امامزاده داراى گنبدى مخروطى شکل است و اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است.پوشش داخلى گنبد سفید کارى و ازاره آن از سنگ است .در این بقعه زائر سرایى جهت رفاه زائرین احداث شده است

بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم 
وی از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .این امامزاده در مرکز روستای کشرود طالقان در منطقه اى کوهستانى با درختان انبوه و کهنسال واقع شده است .بناى آن منفرد وفاقد الحاقات است . این بنا فاقد گلدسته است ولی داراى گنبدى مخروطى مطابق با وضعیت معمارى منطقه است که مورد مرمت وباز سازى نیز قرار گرفته است .همچین گورستانى پیرامون امامزاده وجود دارد .این امامزاده داراى امکانات اولیه رفاهى و آب و برق نیز هست.مرمت این بناى تاریخى به قرن هفتم یا هشتم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزاده زکریا
نسب ایشان به امام موسى کاظم (ع) مى رسد. امامزاده در منطقه ای کوهستانى در جنوب روستاى میراش در ۱۱ کیلومترى غرب شهرک (مرکز طالقان )و در محوطه اى حدود ۴۰۰۰ متر مربع واقع شده است .این بقعه داراى ضریح چوبى است که ارزش تاریخى دارد .گنبد آن مطابق معمارى محلى رک (مخروطی)و فاقد گلدسته است . جنب بقعه مسجدى احداث گردیده که فضاى سبز مناسبى نیز به آن اضافه شده است .این بقعه جزو آثار تاریخى به شمار مى آید و مربوط به هفتم یا هشتم هجرى است

بقعه متبرکه امامزاده سید علاءالدین
وی از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .بقعه امامزاده اورازان مدفن سید علاء الدین (ع) برادر سید ضیاءالدین است که در روستاى خچیره مدفون است .ظاهرا پس از تعقیب این دو برادر توسط خوارج ،آن دو از یکدیگر جدا شده و سید ضیاء الدین به روستاى خچیره وسید علاء الدین به اورازان رفته و در این مکان مدفون شده اند .بنا فاقد الحاقات جانبى و گلدسته است و قبرستانى در بخشى از محوطه امامزاده قرار دارد .

بقعه متبرکه امامزاده سید ضیاء الدین
او از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است .این بقعه در منطقه کوهستانی روستاى خچیره طالقان در فاصله ۵۰۰ مترى ضلع جنوبى رودخانه شاهرود و میان دو کوه که منظره اى بسیار زیبا را تداعى مى کند قرار گرفته است.او در زمان حیات خود به عنوان فردى با ایمان و با تقوا شهرت داشته است .بناى این امامزاده فاقد گلدسته و داراى گنبد است و کتابخانه اى کوچک ،وضو خانه و ۳ زائر سرا دارد.همچنین کف سراسر امامزاده موزائیک و بالاى آن گچ کارى شده است .قدمت اولیه بنا به قرون هفتم وهشتم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزاده مهراب
امامزاده مهراب یا مسعود (ع)از نوادگان امام موسى بن جعفر (ع) است .این بقعه که در منطقه کوهستانى روستاىکشرود طالقان واقع گردیده فاقد گلدسته و گنبد است .مسجد چهارده معصوم ضمیمه این بقعه شده است.این امامزاده داراى ایوان اصلى و شبستان است و قدمت اولیه آن به قرن دهم ویازدهم هجرى باز مى گردد.گورستان عمومى پیرامون آن قرارد دارد .بقعه دارای فضاى سبز مناسب است.

بقعه متبرکه امامزادگان موسى وسلیم
این امامزادگان یکى موسى از اعقاب امام محمد تقى (ع) و دیگری سلیم از احفاد امام جعفر صادق (ع) است.این بقعه در روستاى آسفاران و در منطقه کوهستانى طالقان در محوطه اى حدود ۳۰۰۰ متر با زیر بنای ۱۰۰ متر مربع واقع شده است .بناى اولیه بقعه متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجرى و حرم آن داراى ضریحى چوبى است و گنبد آن اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است .جنب بقعه مسجدى احداث گردیده و داخل حرم مرمت و سفید کارى شده است .پیرامون بقعه را قبرستان عمومى با انبوه درختان تنومند و بلند در بر گرفته است .بنا فاقد الحاقات جانبى است ولى از امکانات اولیه و آب و برق برخوردار است .

بقعه متبرکه امامزاده میر سعید
این بقعه متعلق به قاضى میر سعید بن سید علاالدین الحسینى از نوادگان امام محمد باقر (ع) است.این بقعه در یکى از زیباترین مناطق کوهستانى طالقان در ضلع غربى روستاى حسنجون و سید آباد و در حدود ۲۰ کیلو متری طالقان که بسیار سر سبز و خوش آب و هواست واقع شده است.این امامزاده فاقد گلدسته،داراى گنبد و همچنین سنگ قبرى است که طبق نوشته روى آن ،ایشان در سال ۹۲۶ هجرى قمرى مى زیسته است.بنا با مساحتی حدود ۱۲۰ متر مربع فاقد الحاقات جانبى است و در بخشى از محوطه گورستان عمومى قرار گرفته است .ساختمان امامزاده داراى تسهیلات اولیه و آب و برق است .تاریخ اولیه بنا به قرن نهم و دهم هجرى باز مى گردد.

بقعه متبرکه امامزادگان محمد باقر وسید اسماعیل
وی از نوادگان حضرت موسى کاظم (ع) است .این بقعه در روستای جزینان طالقان واقع شده است .بقعه داراى زیر بنایى حدود ۱۰۰ متر ،گنبدى گلى و رک و فاقد گلدسته و دیگر الحاقات جانبى و ضریح آن چوبى است . این امامزاده جزو آثار به ثبت رسیده است و قبرستانى عمومى در بخشى از محوطه آن قرار دارد .ساختمان امامزاده داراى امکانات اولیه و آب و برق است .

بقعه متبرکه امامزاده هارون
امامزاده هارون بن موسى جعفر (ع) ششمین فرزند امام هفتم (ع) است .در شرح حال ایشان آمده که در سال ۱۶۰ هجرى در مدینه متولد شده و در سال ۲۱۱ هجرى دار فانى را وداع گفته و در روستاى جوستان طالقان مدفون گردیده است .بقعه در ۱۰۰۰ محوطه اى حدود متر که پیرامون آن را درختان کهنسال بلند فرا گرفته واقع شده است .این بقعه داراى امکانات رفاهى و کتابخانه اى مجهز و زائر سراست.و هم اکنون در حال مرمت و باز سازى . است

بقعه متبرکه امامزاده یوسف
وی یکى از فرزندان امام موسى کاظم (ع) به شمار مى رود .بنای بقعه ایشان در منطقه اى کوهستانى در روستاىوشته طالقان که به بادامستان نیز معروف است ، در فاصله ۱۴۴ کیلومترى شهر کرج واقع گردیده و پیرامون آن را درختان بادام فرا گرفته است .از نظر معمارى ،این بنا منفرد و بدون الحاقات و فاقد ضریح و گلدسته است .قدمت بقعه به دوره صفویه باز می گردد . گنبد آن مخروطى یا رک و با کاشیهاى متاخر آبى رنگ کاشیکاری شده است  .اخیرا این بقعه مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.

بقعه متبرکه امامزاده های طاهر و مطهر:

این دو امامزاده متبرکه در روستای ورکش واقع در میان طالقان هستند!که هیچ اقدامی به ساخت امامزاده نشده است!!

بنده اطلاعات کافی از این دو عزیز را ندارم ولی باز هم چیزهایی گفته شده که بدین شرح است:

1-در زمان قدیم فردی وقتی برای گرفتن وضو به کنار رودخانه می رفته دو ستاره نورانی را مشاهده می کند از زمین به آسمان میرفتند!!

2-در زمان قدیم چراغی نفتی یا همان زنبوری در آن مکان مقدس وجود داشت که هیچ وقت خاموش نمی شد،حتی در بدترین وضعیت آب و هوایی!!

3-سنگی قرمز(بسیار سرخ)در آن مکان قرار داشت که پس از سهل انگاری بعضی افراد و ساخت بنا در آن مکان مدفون شده است!!

4-یکی از اهالی محل خواب این دو عزیز را در این مکان(مدرسه امروزی ورکش)دیده است!!

5-جالب توجه است که آیت الله طالقانی زمین آن مکان و اطراف آن را از قبل خریداری کرده بود تا بلکه امامزاده در آنجا احداث شود!!

ولی به کی بگوییم!!!کو گوش شنوا!!!!!!!!!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از عملکرد و مطالب ما راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 427
  • بازدید کلی : 50,533