loading...
سایت روستای ورکش
رسانه موسیقی Popkids.Ir
http://8pic.ir/images/9ei0zxz6vc9f57r8zeyp.gif

آخرین ارسال های انجمن
سید محمد سادات رسول بازدید : 149 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

1-اسفاران Asfarun
2- امیرنان Amirnan
3- انگه Angeh
4- اوچان Ouchan
5- اهوراک Ahvaruk
6- پرگه Pargeh
7- تکیه ناوه -شامل تکیه ناو و عالی سر-  Tekieh naveh
8- خوران Khovran
9- خورانک Khovranak
10- روشنابدر Roshnabdar
11- سنگ بن Sang Bon
12- سوهان Sohan
13- شهر آسر Shahr Asar
14- کجیران Kajiran
15 – کش Kash
16 – کش رود Kush Rovd
17- کلانک Kolanak
18- کلارود Kolarovd
19- کماکان Komakan
20- لهران Lohrun
21- موچان Mouchan
22- میر Mir
23- نساء سفلی Nesa

سید محمد سادات رسول بازدید : 126 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

آمار جمعیتی نواحی طالقان...

این اطلاعات مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سازمان آمار ایران در سال ۱۳۸۵ می باشد!!

 

اطلاعات بالا طالقان پایین طالقان میان  طالفان
تعداد خانوار ۱۹۳۵ ۱۸۷۹ ۲۷۸۱
جمعیت ۶۶۶۱ ۶۱۱۶ ۹۹۱۵
مرد ۳۳۷۴ ۳۱۶۳ ۵۱۲۰
زن ۳۲۸۷ ۲۹۵۳ ۴۷۹۵
مرد ۶ سال وبیشتر ۳۲۴۹ ۳۰۶۳ ۴۸۹۵
زن ۶ سال وبیشتر ۳۱۴۶ ۲۸۵۵ ۴۶۰۲
مرد ۱۰ سال و بیشتر ۳۱۲۹ ۲۹۷۶ ۴۶۹۷
زن ۱۰ سال و بیشتر ۳۰۳۶ ۲۷۸۰ ۴۴۱۱
مرد ۱۰-۱۴ ساله ۴۶۱ ۳۶۰ ۷۳۹
زن ۱۰-۱۴ ساله ۴۳۲ ۳۳۱ ۶۷۰
مرد ۱۵-۲۹ ساله ۱۰۲۴ ۹۲۳ ۱۵۴۵
زن ۱۵-۲۹ ساله ۹۱۳ ۷۸۹ ۱۳۶۶
مرد ۳۰-۶۴ ساله ۱۲۹۳ ۱۳۱۸ ۲۱۶۸
زن ۳۰-۶۴ ساله ۱۴۴۵ ۱۳۳۶ ۲۱۸۴
مرد ۶۵ ساله و بیشتر ۵۹۶ ۵۶۲ ۶۶۸
زن ۶۵ ساله و بیشتر ۴۹۷ ۴۹۷ ۵۷۵
مرد  با سواد ۲۷۸۶ ۲۷۲۴ ۴۶۳۳
زن با سواد ۲۳۸۱ ۲۳۵۱ ۴۱۰۴
مرد محصل ۵۸۹ ۶۴۵ ۱۱۵۲
زن محصل ۶۰۴ ۵۸۶ ۱۰۶۴
مرد شاغل ۱۸۹۲ ۱۶۷۲ ۲۵۸۷
زن شاغل ۲۳۴ ۱۵۹ ۳۰۷
مرد بیکار ۲۳۸ ۱۵۳ ۲۰۰
زن بیکار ۷۷ ۶۱ ۱۰۴
دارای همسر ۳۵۴۲ ۳۳۱۱ ۵۱۸۳
بی همسر براثرفوت ۳۲۶ ۳۱۸ ۴۱۶
بی همسر براثرطلاق ۳۸ ۵۵ ۶۰
هرگز ازدواج نکرده ۲۲۳۷ ۲۰۴۶ ۳۴۱۱

 

 

سید محمد سادات رسول بازدید : 131 چهارشنبه 18 دی 1392 نظرات (0)

جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی

ويژگيهاي تاريخي ،طبيعي و فرهنگي طالقان موجبات ظهور مشاهيري در زمينه هاي گوناگون هنري مانند - خط ، نقاشي  و ادبیات و موسيقي را فراهم آورده است و بزرگاني همچون درويش عبدالمجيد طالقاني (استاد بلا منازع خط شكسته)، ميرعماد و غلامحسين امير خاني (اساتيد گذشته و معاصر خط نستعليق) و استاد استادان موسيقي ،غلامحسين درويش (درويش خان) و مرحوم جلال آل احمد در ادبیات  را در دامان خود پرورانده است.ظهور مردان مبارزی چون مرحوم آیت اله سید محمود طالقانی و دکتر حشمت طالقانی و دهها چهره مبارز و شاخص دیگر از افتخارات طالقان است .

منزل آیت الله طالقانی در گلیرد و یادمان درویش عبدالمجید طالقانی در مهران از آثار دیدنی و تاریخی و فرهنگی طالقان به شمار می‌آیند. از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان - مصون مانده از آسیب‌های طبیعی - می‌توان به برخی قلعه‌ها، امامزاده‌ها، مقبره ها ، حمام‌ها و آسیاب‌های آبی اشاره کرد.

* بقعهٔ شیخ حسین الهی معروف به جد بزرگوار در روستای دیزان، جنب مسجد آیت الله شیخ مرتضی دیزانی

* ارژنگ قلعه در میناوند، قلعه منصور و قلعه کیقباد در شمال هرنج، قلعه دختر در گته ده، قلعه پراچان و قلعه فالیس، امامزاده هارون در جوستان، شاه محمد حنیفه در کرکبود، امامزاده زکریا در میراش، امامزاده ابراهیم در تکیه ناوه و امامزاده یوسف در بادامستان و نیز امام زاده‌های روستای‌های سید آباد، اورازان، کش، کشرود، کلارود، اسفاران، خچره، بقعه میر ، و مقبره پیران در دیزان، مهران، گته ده و اوانک، بقایای آسیاب‌های آبی در برخی از روستاها و نیز آثار نهر بزرگ انتقال آب از طالقان به قزوین در امتداد قله‌های رشته کوه‌های جنوبی طالقان، بسیار دیدنی است. 

 

 

چشمه ها و غارهای طالقان

كوه‌هاي بلند رشته كوه البرز مملو از چشمه‌هاي آب گرم است و طبيعتأ منطقه طالقان هم كه در كنار اين رشته كوه‌ها واقع شده، از اين قاعده مستثني نيست. مشهورترين اين چشمه‌ها عبارتند از: چشمه آب گرم در شمال روستاي گراب در بالاطالقان، چشمه آب گرم «گنداب» در شمال روستاي دهدر در بالاطالقان و چشمه آب گرم در شمال روستاي هرنج همچنين در اين منطقه غارها و دخمه‌هاي طبيعي فراواني وجود دارد كه برخي از آنها را معرفي مي‌كنيم. 

غار بزج: اين غار در روستاي بزج طالقان واقع شده و در گذشته، از آن به عنوان پناهگاه استفاده مي‌شده است. آثاري از كارهاي دستي و محل دروازه و ديده‌باني و همچنين نشيمن‌گاه در آن مشاهده مي‌شود. طول اين غار 25متر است.

 غار كله‌سنگ: در كوهي به همين نام در نزديكي قريه سوهان و قريه آرتون واقع شده.  

غار مرغ‌بند: در شمال روستاي «ناريان» قرار دارد . 

دخمه باستاني خلي‌زر: در مزرعه‌اي به همين نام در روستاي «وركش» واقع است .

دخمه باستاني بادامستان: در جوار امامزاده يوسف، روبه‌روي روستاي «وشته» قرار گرفته. 

 

 

 

آبشارهای طالقان

ميزان بارندگي نسبتا زياد اين منطقه كوهستاني و چشمه‌ساران فراوان و رودخانه‌هاي فصلي و دائمي آن، منشاء وجود و پيدايش آبشارهاي زيادي است و اين از ديگر جلوه‌ها و زيبايي‌هاي طبيعي طالقان به شمار مي‌رود. 

آبشارهاي متعدد فصلي و دائمي در انحناء و سينه كوه‌ها و دامنه ارتفاعات، چشم‌ها را مي‌نوازد. مشهورترين اين آبشارها عبارتند از: آبشار «شلبن» در جنوب روستاي بزج، آبشار «ترنو» در جزينان دربند و آبشار «آسكان» در روستايي به همين نام، آبشار کرکبود در حاشبه شمالی روستای کرکبود ، آبشار «سفيدآب» در جوار مزرعه و كوهي به همين نام كه در غرب قله شاه‌البرز واقع است.

قلل منطقه طالقان

راه رفتن بر البرز بارزترين ويژگي طبيعت طالقان، وجود ارتفاعات و قلل متعدد و زيباست.رشته‌كوه فرعي طالقان، بخشي ازرشته‌كوه اصلي البرزاست كه طول آن حدود90کيلومتر و عرض آن از5 تا 25كيلومتر است. 

معروف‌ترين قله رشته طالقان، شاه‌البرز (البرز بزرگ) با بلنداي 4200متر از سطح درياست كه در شمال آن، هشت يخچال كوچك، ديدني و زيبا وجود دارد كه جمع مساحت آنها حدود 260000 مترمربع است. پوشش گياهي غني و چشمه‌ساران زلال و آبشاران متعدد آن، زيبايي كم‌نظيري به اين قله داده است؛ قله‌اي كه در عين حال سفره پرباري براي دامداران و مأمني گشاده‌دست براي حيات وحش منطقه است. چهره زيبا و نعمات فراوان شاه‌البرز، اين قله را در ديده دلبستگان آن، به هيات زيباترين چكاد جهان‌شان جلوه‌گر ساخته است. شاه‌البرز 5 قله فرعي دارد كه بين گردنه مالخاني و تنوركان واقع شده است.شاه البرز، نمونه‌اي است از ده‌ها قله ديگر طالقان كه از جمله مهم‌ترين آنها عبارتند از: 

قله «صاد» با ارتفاع حدود 4000 متر از سطح دريا در شرق دره جزينان، قلل «كلوان1» و «كلوان2»، «ميش‌چال2،1و3» با ارتفاع 4150 تا 4200 متر، قلل «لشكرك كوچك» و «لشكرك بزرگ»، «زرين كوه» يا «ماسه‌چال»، «كاهار بزرگ و كوچك»و قله علم کوه .

سید محمد سادات رسول بازدید : 235 چهارشنبه 18 دی 1392 نظرات (0)

کنگر

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن 16 میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می شد .
در طب سنتی اروپا، برگ های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار ( دیورتیک ) و محرک کلیه ها ، محرک ترشح صفرا از  کبد   و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است 

خواص درمانی کنگر در سلامت بدن

سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند. عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان  یرقان   ، سوء هاضمه ، احساس ناراحتی در معده ، نفخ ،  بی اشتهایی   ، تهوع ، اسهال خفیف یا یبوست ، نارسایی کبد ، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.  ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می شود. تحقیقات نشان داده است که سینارین باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون نیز می شود .

سینارین و ماده دیگری که به عنوان اسید کافئیک شناخته شده است، کبد را در برابر عفونت حفظ می کند و به کبد کمک می کند تا بعد از تخریب قسمتی از آن دوباره خود را از نو بسازد. از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیر قابل هضم به نان اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع می شود. در حقیقت باعث حفظ سلامتی روده شده و احتمالاً می تواند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهد آنتی اکسیدان   موجود در کنگر، پوست را در برابر سرطان محافظت می کند .

مقدار مصرف

بزرگسالان برای بهره گیری از اثرات درمانی کنگر می توانند ،4-1 گرم برگ خشک یا خام آن را سه بار در روز مصرف کنند .

کسانی که نباید کنگر مصرف کنند

بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند. 

- از آنجایی که برگ های کنگر محرک انقباض کیسه ی صفراست، افرادی که سنگ کیسه ی صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه ی صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود. 

 - هم چنین اشخاصی که نسبت به کنگر و یا خواص سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند .

 

زمان به گل نشستن اين گياه از بهار تا نيمه ي تابستان است که به عواملي چون شرايط اقليمي و گرماي هوا وابسته است. دم برگ داخلي سفيد رنگ ، راس ساقه و هاگدان قسمت هاي خوراکي اين گياه را تشکيل مي دهد که در سوپ ، خورش و سالاد مورد استفاده قرار مي گيرد

در طب سنتي اروپا ، برگ هاي کنگر به عنوان ماده افزايش دهنده ادرار ( ديورتيک ) و محرک کليه ها ، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کيسه صفرا مورد استفاده قرار مي گرفت. اين گياه غني از پتاسيم بوده، ولي از لحاظ انرژي محدود است

سید محمد سادات رسول بازدید : 234 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجاییکه ترکیب جمعیتی روستا های طالقان بشدت در حال تغییر است ما در اینجا نام های خانوادگی اهالی بومی روستا های طالقانرا برای ثبت و ارجاع های بعدی ذکر می نماییم. از آنجاییکه اطلاعات ما ممکن است کامل نباشد از شما تقاضای کمک داریم. برای دسترسی به سایر نام های خانوادگی روستا های طالقان لطفا  در بخش روستاهای طالقان به روستای مربوطه مراجعه نمایید.

نام های خانوادگی اهالی بومی روستای ورکش طالقان:

  1. سادات رسول
  2. صادقیان مطهر
  3. ورکشی
  4. قدسی
  5. احسانی
  6. متین فر
  7. محمدی منفرد
  8. محمدی فرد
  9. برنگی
سید محمد سادات رسول بازدید : 184 شنبه 14 دی 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام ورکشی های عزیز و دوست داشتنی

این سایت به دنبال تاسیس وبلاگ سرزمین من ورکش  به آدرس( http://varkash.blogfa.com) که از تاریخ  1387/10/13 آغاز به کار نمود و هنوز فعالیت آن ادامه دارد و اولین مجموعه به تحریر در آمده و منسجم در روی شبکه اینتر نت در مورد ورکش است که بسیاری از اطلاعات آن منحصر به فرد میباشد و هدف اصلی آن نیز ایجاد دائره المعارف ورکش و گاها طالقان میباشد.

در این سایت قصد بر این است تا انشا الله آنچه که توسط مدیر وبلاگ سرزمین من ورکش است بدستمان  رسیده و آنچه که خود در مورد روستای عزیزمان ورکش بدست آورده ایم به شما عزیزان تقدیم کنیم تا به این وسیله بتوانیم گوشه ای از دینمان را به زحمات دایی عزیزم، و مردم و سرزمین اجدادیمان ادا نماییم.

در این سایت سعی گردیده است تا مطالب حتی الامکان مستند و مستدل و علمی ارائه شده و از عنوان مطالب  بدون دلیل و پایه علمی پرهیز گردد .

مطالب رسیده با ذکر نام  فرستنده ( البته در صورت تمایل شخص)  درج خواهد شد و مسئولیت مطالب درج شده با نویسندگان آنها خواهد بود .

چنانچه مطلبی از جایی در این سایت نقل گردد حتما ماخذ برداشت  در ذیل مطلب قید خواهد شد .

برداشت از مطالب وبلاگ به شرط ذکر ماخذ آزاد است.

سید محمد سادات رسول بازدید : 135 پنجشنبه 12 دی 1392 نظرات (0)

از آنجاییکه ترکیب جمعیتی روستا های طالقان بشدت در حال تغییر است ما در اینجا نام های خانوادگی اهالی بومی روستا های طالقانرا برای ثبت و ارجاع های بعدی ذکر می نماییم. از آنجاییکه اطلاعات ما ممکن است کامل نباشد از شما تقاضای کمک داریم. برای دسترسی به سایر نام های خانوادگی روستا های طالقان لطفا  در بخش روستاهای طالقان به روستای مربوطه مراجعه نمایید.

نام های خانوادگی اهالی بومی روستای ورکش طالقان:

  1. سادات رسول
  2. برنگی
  3. رسولی
  4. احسانی
  5. صادقیان مطهر
  6. قدسی
  7. متین فر
  8. محمدی منفرد
  9. محمدی فرد
  10. ورکشی
سید محمد سادات رسول بازدید : 384 پنجشنبه 12 دی 1392 نظرات (0)
طالقان
 
 

طالقان آبی است همچون آسمان                            طالقان سبز است چون باغ جنان

دشت هایش چشمگیرو دلنواز                             کوههایش پر غرور وسرفراز

چشمه هایش صاف همچون اشک چشم                    باغهایش سبز چونان سنگ یشم 

مردمانش خاکی و مهمان نواز                                  اهل قرآنند و تقوا و نماز

طالقان از هر نظر زیبا بود                                         طالقان اغواگر دلها بود

طالقان رویای هر صاحب دل است                            مهر او از دل زدودن مشکل است

                                                                                              (محمد سادات رسول)

برای مشاهده تاریخچه به ادامه مطلب بروید...

سید محمد سادات رسول بازدید : 5452 پنجشنبه 12 دی 1392 نظرات (2)

نام های خانوادگی اهالی بومی روستاهای طالقان به ترتیب الفبا و ذکر نام روستا یا روستاها

 

 

  1. اباذری میر
  2. ابراهیم آبادی کلانک
  3. ابراهیمی امیرنان، خچیره، رشنابدر
  4. ابراهیمی طالقانی رشنابدر
  5. ابصاری ابصار
  6. ابوالقاسمی هرنج
  7. ابوطالبی سفجخانی
  8. اجلالی شهرک طالقان
  9. احسان فر کلانک

 

برای مشاهده ادامه اسامی به ادامه مطلب بروید...

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از عملکرد و مطالب ما راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 409
  • بازدید کلی : 50,515